3. Misverstanden en black-hat-seo

Er zijn nogal wat misverstanden rondom SEO. Een aantal bespreken we hier. Verkeerde aannames kunnen zelfs de vindbaarheid in gevaar brengen.

Omslag van ''

3.1 Misverstand 1: Meer links is beter

Sommige mensen denken dat elke link naar je site je helpt om beter vindbaar te worden. Dat is niet zo. Het gaat om kwalitatief goede links. Meer daarover in het hoofdstuk Reputatie.

Het uitruilen van links met andere organisaties is dan ook zinloos. Ook het creëren van een aparte site met heel veel links naar jouw site werkt niet. Sterker nog, dit werkt averechts, want Google kan je hiervoor een penalty geven en je positie in de SERP omlaag brengen. Dit soort malafide praktijken noemen we ook wel black-hat-seo.

3.2 Misverstand 2: Trefwoord in de domeinnaam is belangrijk

Stel je bent kapper in Leerdam. Dan is de url 'kapper-leerdam.nl' een prachtige url. Maar het draagt weinig bij aan de vindbaarheid. Domeinnamen zijn voor zoekmachines steeds minder belangrijk. Veel belangrijker is goede content en goede reputatie.

Voor een goede locale vindbaarheid is een vermelding van je bedrijf in Google Mijn Bedrijf belangrijk.

3.3 Misverstand 3: Toevoegen van trefwoorden in de meta-informatie

Het toevoegen van trefwoorden in de meta-informatie van de content verbetert niet de vindbaarheid in Google of andere externe zoekmachine. Dat geldt ook voor de metatag keywords.

Zijn bepaalde trefwoorden belangrijk voor je bezoeker, zet ze dan gewoon in de content.

Stel je voor je hebt een pagina over de afvalcontainer, maar je weet dat veel mensen dit een kliko noemen, kies dan bijvoorbeeld voor deze tekst:

Vul jouw postcode in om te kijken wanneer wij de afvalcontainer (kliko) ophalen.

3.4 Misverstand 4: Keyword-density

De eerste zoekmachines hadden heel eenvoudige algoritmes om de waarde van een site vast te stellen. Een daarvan keek naar de keyword-density. Dat is de frequentie waarmee een woord in een tekst voorkomt.

Intussen zijn de algoritmes veel beter geworden en is keyword-density niet meer belangrijk. Sterker nog, als je zoekwoord onnatuurlijk vaak voorkomt in je tekst, kan Google daar zelfs een penalty voor geven. En dat verslechtert je vindbaarheid juist.

Trefwoorden verwerken in je tekst is nog steeds belangrijk, maar het gaat dan juist om variatie in je woordgebruik. Zie hiervoor ook het hoofdstuk over Content.

3.5 Black-hat-seo

SEO-praktijken die met trucjes en verboden technieken proberen jouw site hoger te krijgen, noemen we black-hat-seo. Denk bijvoorbeeld aan witte tekst op een witte achtergrond. Bezoekers zien dit niet, maar zoekmachines wel.

Met dit soort trucjes proberen malafide SEO-bureaus websites hoger te laten scoren. Als iemand je vertelt dat ze jou zo bovenaan in de zoekresultaten kunnen krijgen, wees dan op je hoede. Het kan even werken, maar zodra Google het opmerkt, straft Google je met een lagere waardering of zelfs met het verwijderen van je site uit de zoekresultaten.

Naar boven