Opleiding Contentgovernance (3-daagse)

14 maart, 28 maart en 11 april 2024 (3 dagen)

In deze 3-daagse opleiding leer je wat contentgovernance inhoudt, wat het voor jouw organisatie betekent, hoe je mensen betrekt en hen adviseert over benodigde instrumenten, zoals strategie, standaarden en documentatie. De opleiding is bedoeld voor senior online professionals, managers, teamleiders en adviserend redacteurs. Voorafgaand aan de opleiding is er een intake.

Inschrijven

Resultaat

  • Je weet wat contentgovernance is en hoe het zich verhoudt tot andere vakgebieden.
  • Je ontdekt wetmatigheden in het beheer van content en waarom besturing van het systeem zo ingewikkeld kan zijn.
  • Je herkent verschillende fasen in de ontwikkeling van contentgovernance en kunt dit toepassen op je eigen situatie.
  • Je ontdekt de stappen die in jouw organisatie nodig zijn om contentgovernance naar een volgend niveau te brengen.
  • Je raakt vertrouwd met de instrumenten die horen bij contentgovernance, zoals stijlgidsen, templates, een contentstrategie en beschrijving van de taken en rollen.

Over contentgovernance

Veel organisaties worstelen met beheer van content over alle kanalen. Content is oud, achterhaald, ongeordend en staat op meerdere plekken. En er zijn voortdurend discussies over wat er wel of niet gepubliceerd wordt, en hoe, en wie dat eigenlijk bepaalt. Niet altijd is het team ingesteld op zorgvuldig beheer van zoveel content die overal lijkt rond te zweven.

Wil je aan de slag met het verbeteren van je online communicatie en dienstverlening, dan moet je aan de slag met besturing (governance) van processen rond content, passend bij jouw organisatie.

Contentgovernance kun je zien als een samenwerkingsmodel, een systeem waarin mensen met elkaar samenwerken om te komen tot een optimale online performance. En dan vooral: wie beslist en op grond waarvan? En wie heeft uiteindelijk het laatste woord?

Contentgovernance stelt jou - en dus de organisatie - in staat om de organisatiestrategie daadwerkelijk te realiseren. Contentgovernance kan een nieuw en onbekend begrip zijn. Maar we zijn bezig met contentgovernance als we antwoorden zoeken op vragen als:

  • Wie is er verantwoordelijk voor wat er op de website staat, de vakafdeling of het webteam?
  • Wat is de ideale beheerorganisatie? Wat zijn de taken, rollen en competenties van de mensen in een webteam? Wie doet wat?
  • Hoe borg je digitale toegankelijkheid in je werkwijze? Denk aan vragen als: wie moet eigenlijk pdf’s toegankelijk maken?
  • Waarom lukt het niet om een contentstrategie te implementeren?
  • Hoe zorg je dat content over alle kanalen op elkaar is afgestemd? Hoe regel je dat de juiste informatie, in de juiste vorm, op het juiste kanaal verschijnt?
  • Hoe werk je samen met mensen die ‘van alles op de website willen’? Wie heeft het laatste woord als je er niet uitkomt?

Over de opleiding

In de opleiding raak je vertrouwd met de inhoud en terminologie van contentgovernance. Dit is belangrijk, want contentgovernance organiseren is een vraagstuk waarmee bijna iedere organisatie anno nu worstelt en het vraagt om gedegen kennis van de verantwoordelijke die hiermee aan de slag gaat.

Het speelt bijvoorbeeld wanneer organisaties grotere of meerdere websites gaan maken en beheren. De content groeit, de waan van de dag regeert terwijl de basis maar niet op orde komt. Beheer voelt dan als ‘dweilen met de kraan open’.

Je ziet het ook als er steeds meer ‘digitale loketten’ ontstaan of wanneer het lastig wordt om aan wet- en regelgeving te voldoen zoals digitale toegankelijkheid en open overheid. Om management te kunnen adviseren om het anders en beter te doen, is het analyseren van je huidige situatie de eerste stap. Er zijn namelijk verschillende beheermodellen die je ook kunt beschouwen als fasen in volwassenheid van contentgovernance.

De opleiding is bedoeld voor ervaren online professionals. Daarom is er voorafgaand aan de opleiding een intake. Op basis van de intake kijken we of je leervragen aansluiten op de inhoud van de opleiding en of je de opleiding kunt volgen.

Voor wie?

  • Je bent professional in een senior rol, zoals manager, teamleider, adviserend redacteur of coördinator.
  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van informatie en contentstrategie.
  • Je wilt aan de slag met de inrichting of uitbreiding van het online team.
  • Je leidt een webproject en de kwestie van (overdracht aan) beheer speelt.
  • Je wilt de organisatie van de online communicatie en dienstverlening doelmatiger en effectiever laten verlopen.
  • Je wilt op een constructieve wijze een eind maken aan steeds terugkerende discussies met leidinggevenden en inhoudsdeskundigen over wat er wel of niet online komt.

Praktisch

Cursusduur

3 dagen, 10.00 - 16.00 uur

Datum/data

  • 14 maart, 28 maart en 11 april 2024

Locatie

Utrecht

Kosten

€ 2.150, exclusief 21% btw (inclusief uitgebreide intake)

Docenten

Literatuur

De trainers verstrekken aanvullende literatuur op basis van leerwensen.

In-company

Deze training geven wij ook in-company.

 

Reviews

Review plaatsen

Greg, gemeente Amsterdam, 24 juli 2023:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Dit is een hele waardevolle en aanstekelijke training die je vooruit helpt als professional. Wiep en Henk geven je alle advies en informatie over contentgovernance en hoe je daar professioneel mee omgaat. Sinds de training ben ik totaal geïnspireerd en enthousiast ideeën op papier aan het zetten, gesprekken aan het voeren en boeken/artikelen aan het lezen.

Leonie, gemeente Nijmegen, 17 juli 2023:

4 van 5 sterren 4 van 5 sterren

Erg interessant. Veel geleerd over content governance, wat het is, hoe je het organiseert en in welke fase van (niet) governance je organisatie zit. Soms best confronterend:).

Sandra, gemeente Renkum, 23 november 2022:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Een inspirerende en leerzame training. De training helpt bij bewustwording en geeft helderheid op welke punten je vooruitgang kunt boeken zodat de digitale dienstverlening verbetert. Je leert welke begrippen te gebruiken en toe te passen als het gaat over contentgovernance. Goede sprekers met veel kennis en ervaring.

Jeroen, gemeente Amersfoort, 23 november 2022:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Hele nuttige training. Ik werk al heel lang in de online communicatie en had al veel nagedacht over wat er vaak niet goed gaat. Zonder dat ik precies wist wat we daaraan structureel kunnen doen. Deze training brengt daarin verandering.

Christine, gemeente Middelburg, 16 februari 2018:

4 van 5 sterren 4 van 5 sterren

Wij kregen een incompany-versie van de training. De training kon, zelfs nog ter plekke, worden aangepast aan specifieke vragen die bij ons in de organisatie leven. Die flexibiliteit was voor ons enorm behulpzaam en getuigt volgens mij ook van een grote professionaliteit. Ze weten er gewoon heel veel van!

Isabel van Laarhoven, NS, 6 september 2017:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Als je veel te maken hebt met stakeholders en je invloedssfeer in het online domein op een natuurlijke manier wilt vergroten, dan zal deze training je veel handvatten bieden. Zeer kundige opleiders. Deel over toptaken ook erg nuttig, om focus aan te brengen in wat je aan het doen bent.

Bianca, Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen, 15 februari 2017:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

De 3 docenten hebben veel vakkennis en praten vanuit eigen (praktijk)ervaring. Ook worden er praktische tips gegeven hoe een toptaken onderzoek uit te voeren. Vooral dag 2 heeft ons als team veel inzichten gegeven voor het maken van een online strategie. Er was de mogelijkheid om voor dag 2 vragen/probleemstellingen in te sturen. Erg leerzaam!

Rogier, gemeente Ommen-Hardenberg, 15 april 2016:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Een zeer informatieve en vooral inspirerende training met sprekers die weten waar ze het over hebben. Ideaal ter ondersteuning bij het opstellen van een goede online strategie om binnen je organisatie met je digitale dienstverlening serieuze vooruitgang te kunnen boeken.

Peter, Gemeente Eemsmond, 24 februari 2014:

4 van 5 sterren 4 van 5 sterren

Slechts 2 dagen training van 3 echte professionals hebben veel nieuwe inzichten en tools opgeleverd die ik meteen kon toepassen binnen mijn eigen online omgeving. En ook nog genoeg gelegenheid om kennis en ervaringen met de andere cursisten te delen. Een erg leuke en leerzame training met een heel hoog rendement.

Terug naar overzicht
Naar boven