Opleiding WCAG-specialist

24 september 2024 t/m 8 april 2025 (14 dagdelen)

In deze opleiding leiden we je op tot WCAG-specialist. In 14 dagdelen leer je de basis voor een goede technische kennis van WCAG 2.2 AA. Handig als je websites test op toegankelijkheid, externe toegankelijkheidsaudits beoordeelt of zelf websites bouwt. De opleiding is ook de ideale voorbereiding voor een WAS-certificering.

Inschrijven

Resultaten

  1. Je hebt technische kennis van de succescriteria van WCAG 2.2 AA.
  2. Je bent bekend met de meest gebruikte technieken om te voldoen aan WCAG 2.2 AA.
  3. Je kunt zelf in grote lijnen een WCAG-inspectie op een website doen.
  4. Je kunt audits van anderen beoordelen en begrijpen.
  5. Je kunt andere betrokkenen technisch inhoudelijk adviseren, zoals webbouwers en software-leveranciers.

De opleiding leidt je niet op tot WCAG-auditeur. Daarvoor is een intensiever opleidingstraject nodig, vaak fulltime 6 maanden.

Algemeen

De opleiding is een combinatie van fysieke bijeenkomsten, online bijeenkomsten en e-learning. In totaal zijn het 14 dagdelen: 8 keer online van 9.30 tot 12.00 uur (met Zoom) en 3 dagen op locatie in Utrecht van 10.00 tot 16.00 uur.

Bij elke dag hoort voorbereiding: de e-learning en vaak een opdracht. Het is mogelijk om eigen casuïstiek in te brengen. De opleiding sluit af met een examen.

Bij een geslaagd examen krijg je een certificaat van de Internet Academy. Na de opleiding kun je met vragen terecht bij onze supportafdeling.

Web Accessibility Specialist-certificering (WAS-certificering)

Deze opleiding is ook een goede voorbereiding voor de certificering tot Web Accessibility Specialist (WAS). Dat is de belangrijkste certificering voor mensen die websites toetsen op toegankelijkheid.

Een website toetsen op toegankelijkheid is gespecialiseerd werk. Om een WAS-certificaat te krijgen moet je een uitgebreid examen afleggen én een jarenlange ervaring met het onderwerp kunnen aantonen. In deze opleiding behandelen wij alle relevante onderwerpen die je moet weten voor de WAS.

Doelgroep

  • Accessibility officers (functionaris (digitale) toegankelijkheid)
  • Functioneel beheerders verantwoordelijk voor digitale toegankelijkheid
  • Iedereen die WCAG-audits beoordeelt en begeleidt
  • Webbouwers
  • Iedereen die een WAS-certificering wil halen

Voorkennis

  1. Goede kennis van html
  2. Redelijke kennis van css
  3. Beperkte kennis van JavaScript

Is je kennis van HTML nog onvoldoende, dan kun je als voorbereiding kosteloos de e-learning Kennismaken met HTML en CSS: maak je 1e webpagina volgen.

Inhoud

Dagdeel 1 en 2: (1) Introductie in digitale toegankelijkheid, wetgeving en richtlijnen en (2) inrichten van je toolbox om zelf te testen

Op deze eerste dag maken we kennis met elkaar. In de ochtend bespreken we wat digitale toegankelijkheid precies is en welke wetgevingen er hiervoor zijn. De middag gaan we de verschillende tools bespreken die je in de rest van de opleiding nodig hebt. We besteden vooral aandacht aan NVDA, een opensource schermlezer.

Dagdeel 3: Semantiek en structuur

Semantische structuur is de basis van toegankelijke opmaak. Schermlezers vertrouwen op de betekenis van HTML-elementen en attributen om informatie over te brengen aan mensen die blind zijn. Door de semantische opmaak weten browsers via de toegankelijkheids-API welke informatie zij moeten doorgeven aan gebruikers van hulpsoftware, zoals schermlezers.

Dagdeel 4: Custom JavaScript en ARIA-widgets

In deze module behandelen we het maken van aangepaste widgets met ARIA-methoden (Accessible Rich Internet Applications).

Om een aangepaste widget goed toegankelijk te maken, moet je technieken kennen die verband houden met ARIA zelf (zoals naam, rol, waarde, beschrijving en live-regio's) en toetsenbordtoegankelijkheid (alle basisconcepten, plus een goed begrip van het ARIA-toetsenbord model).

Dagdeel 5: Beeld op het web

We behandelen afbeeldingen (ook SVG), video en audio en gebruik van kleur.

Dagdeel 6: Responsive design en zoomen

Een van de beste dingen die ontwerpers en ontwikkelaars kunnen doen om te ontwerpen voor mensen met een slecht gezichtsvermogen, is het maken van responsieve ontwerpen die zich aanpassen aan kleine schermen en waarmee gebruikers kunnen inzoomen. Gebruikers met een slecht gezichtsvermogen moeten de inhoud vaak vergroten en kunnen een combinatie gebruiken van browserzoom plus een afzonderlijk schermvergroter zoals ZoomText of andere hulpmiddelen voor slechtziendheid.

Dagdeel 7 en 8: (1) Testen met screenreaders en apparaat-onafhankelijke invoer en (2) Tussentijdse toets op toegankelijkheid

Deze dag is weer op locatie. In de ochtend kijken we naar 2 onderwerpen: testen met screenreaders en apparaat-onafhankelijke invoer. Testen met schermlezers is de enige manier om te weten of je website daadwerkelijk goed werkt met schermlezers. Daarnaast kijken we naar hoe mensen het web gebruiken als een bepaalde inputmogelijk niet of juist als enige beschikbaar is, zoals een muis, een toetsenbord, een aanraakapparaat en spraakinvoer.

's Middags bespreken we de tussentijdse toets, die je voor deze dag hebt voorbereid.

Dagdeel 9: Formulieren

We gaan aan de slag met het onderzoeken van de toegankelijkheid van webformulieren. Belangrijke onderwerpen zijn labels voor formulierinvoer voor verschillende invoervelden, instructies en aanwijzigingen, foutpreventie en formuliervalidatie.

Dagdeel 10: Dynamische updates

Dit dagdeel gaat het over wijzigingen op het scherm die plaatsvinden zonder dat de hele pagina ververst wordt. Denk bijvoorbeeld aan een waarschuwing op de pagina bij het foutief invullen van een invoerveld van een formulier.

Een belangrijke techniek voor toegankelijkheid hierbij is ARIA (accessible rich internet applications). Gebruikers van schermlezers gebruiken allerlei extra informatie, zoals naam, rol, waarde, beschrijving en live-regio's. ARIA is een techniek om deze info toe te voegen als dat niet met HTML gedaan kan worden. Ook bespreken we toetsenbordtoegankelijkheid en hoe je ARIA daarin kunt gebruiken.

Dagdeel 11: Toetsing volgens WCAG-EM en audits beoordelen en begrijpen

Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) is een methode om te bepalen hoe goed een website voldoet aan de WCAG. WCAG-EM is van toepassing op alle websites, inclusief webapplicaties en mobiele websites. Het behandelt verschillende situaties, waaronder zelfevaluatie en evaluatie door derden. Het is onafhankelijk van bepaalde evaluatietools, webbrowsers of ondersteunende technologieën.

Dagdeel 12: Testen op webtoegankelijkheid: basismethoden en tools

In deze module kijken we naar wat er nodig is om zelf te testen: welke methodes kun je gebruiken, welke tools zijn er en welke stappen er nodig zijn om tot een goed toegankelijkheidsonderzoek te komen.

Dagdelen 13 en 14: Pdf en continue ontwikkeling als professional

Hoe toets je of een pdf toegankelijk is? Waar haal je je documentatie op? Hoe lees je de WCAG-documentatie? Waar vind je de juiste informatie? En hoe nu verder?

Reservedag

Graag vrijhouden, zodat we gemakkelijk kunnen schuiven in de planning als er bijvoorbeeld een keer een docent ziek is.

Examen

Na de opleiding volgt een examen. Het examen bestaat uit:

  • Online toets in de leeromgeving
  • Een beperkt toegankelijkheidsonderzoek uitvoeren

Slaag je voor het examen, dan ontvang je het certificaat van de opleiding.

Praktisch

Cursusduur

14 dagdelen, 14 dagdelen van 9.30 - 12.00 uur, eerste en laatste dag: 10.00 - 16.00 uur

Datum/data

  • 24 september 2024 t/m 8 april 2025

Locatie

Utrecht en online

Kosten

€ 4.500 ex btw + kosten e-learning € 200 ex btw + kosten examen € 300 ex btw

Docenten

In-company

Deze training geven wij ook in-company.

 

Naar boven