8. Navigatiepagina's en contentpagina's

Op zoek naar informatie kom je op websites vaak langs navigatiepagina's, een pagina met alleen maar verwijzingen naar andere pagina's. Het is belangrijk dat zo'n navigatiepagina je ook echt makkelijk verder helpt. Zorg daarom dat deze pagina's zich enkel richten op navigeren, en niet op andere informatie.

Omslag van ''

8.1 Navigeren en informeren

Bezoekers van sites besteden een aanzienlijk deel van hun tijd aan navigeren, op zoek naar de pagina met informatie die ze nodig hebben. Om dit navigeren makkelijk te maken, gebruiken veel websites navigatiepagina's of verwijzingspagina's. De gemeente Roosendaal gebruikt de navigatiepagina 'Afval' voor de onderwerpen:

  • Huishoudelijk afval
  • Grofvuil laten ophalen
  • Afvalstoffenheffing
  • Afval brengen
  • Ja/nee- of nee/nee-sticker
Navigatiepagina 'Afval' van de gemeente Roosendaal (2017)

Zo'n pagina noemen wij een navigatiepagina, verwijzingspagina of categorie-pagina. Het doel van deze pagina is mensen doorverwijzen naar een andere pagina. Aurora Harley van de Nielsen Norman Group noemt in haar artikel Optimize for Return Visits, not Bounce Rate deze pagina's category-landing pages.

Naast navigatiepagina's zijn er ook contentpagina's of informatiepagina's. Dit zijn de pagina's waarop bezoekers een antwoord vinden op een vraag. Aurora Harley noemt dit de content-focused page. Bijvoorbeeld de pagina 'Grofvuil laten ophalen':

Grofvuil laten ophalen

Grofvuil kunt u thuis laten ophalen. Dit kost € 50,00 voor de 1e keer. Elke volgende keer kost € 75,00. Per keer is het maximaal 1 m3. Bel (0165) 597 777 voor een afspraak.

Staat het grofvuil niet buiten op de afgesproken dag, dan brengen wij de kosten in rekening.

U kunt het ook zelf wegbrengen naar de milieustraat.

Deze pagina's informeren de bezoeker over 1 onderwerp: grofvuil laten ophalen. Op deze pagina kan de bezoeker zijn taak uitvoeren.

8.2 Opbouw navigatiepagina

Een handige opbouw van een navigatiepagina is:

  • een titel
  • eventueel een lead direct na de titel
  • aanklikbare blokjes microcontent. Elk blokje bestaat uit een titel en een tekstfragment (snippet) van maximaal 100 tekens
Structuur navigatiepagina

Geen lead

Gebruik je geen lead, dan bied je Google geen geschikte tekst voor in de zoekresultaten. Op zich geen probleem, want deze navigatiepagina's heb je ook vaak liever niet in de zoekresultaten. Wel wil je dat Google de links op de navigatiepagina volgt. Voeg dan dit toe aan de navigatiepagina:

<meta name="robots" content="noindex, follow">

Wil je de pagina wel in Google terug laten komen en gebruik je geen lead, zorg dat je een metatag description gebruikt.

Geen goede snippet door ontbreken metatag description op navigatiepagina

Microcontent

Belangrijk is dat ieder blokje microcontent voldoende informatief is voor de bezoeker. Bij voorkeur bestaat het uit een titel en een snippet.

Kenmerken snippet:

  • Maximaal 100 tot 150 tekens
  • Kop hoef je niet te herhalen
  • Kunnen ook losse woorden zijn
  • Aansluiten op de taak/vraag van de bezoeker

Hieronder een goed voorbeeld van microcontent op de website van de gemeente Vught.

Microcontent op de website van de gemeente Vught

Voorbeeld navigatiepagina

Amsterdam had een mooie vorm: op de pagina Afval staan de belangrijkste items (de toptaken) bovenaan met een titel en een snippet. De overige items staan er alleen als hyperlinks onder. Daaronder staat nog Nieuws en de mogelijkheid om de pagina te delen op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Die informatie kan wat ons betreft weg. Zo blijft er een krachtige, korte navigatiepagina over.

Navigatiepagina bij de gemeente Amsterdam

8.3 Gebruik geen mengvorm

Veel sites maken op een pagina niet de expliciete keuze tussen navigeren of informeren. De pagina wordt dan een mengvorm. Problemen hierbij zijn:

  • Het navigeren is moeilijker, want er is andere informatie die afleidt.
  • Vaak staat de informatie ook op andere pagina's. Zo ontstaat dubbele informatie.

We leggen het uit met 2 voorbeelden.

Voorbeeld mengvorm op Agentschap Telecom

Het Agentschap Telecom gebruikte op de pagina Scheepvaart een mengvorm, zie hieronder. In het submenu links staan de onderwerpen die binnen de categorie Scheepvaart vallen, zoals Beroepsvaart, Pleziervaart en Registreren.

Pagina Scheepvaart op Agentschap Telecom (2016)

De pagina zou eigenlijk alleen deze onderwerpen moeten ontsluiten, maar de pagina bevat een uitgebreide tekst over van alles. En al deze informatie is ook te vinden in de pagina's van de afzonderlijke onderwerpen. De pagina is een mengeling van navigeren en informeren.

De pagina wordt gebruiksvriendelijker als je hem enkel inricht op navigeren. De stappen:

  1. Plaats de onderwerpen direct onder de kop Scheepvaart. Dit kan in de vorm van microcontent (aanklikbare titel en een korte snippet) of enkel een link.
  2. Haal de rest van de informatie daaronder weg, zoals:
    • Wet- en regelgeving
    • Wat leest of regelt u hier?
    • Maritieme nieuwsbrief
    • Blokje met printen en delen

Voorbeeld mengvorm op Rijksinstituut voor Identiteitsgegevens

Nog een voorbeeld van een mengvorm vonden we op de pagina Reisdocumenten van de website van het Rijksinstituut voor Identiteitsgegevens. (Intussen is de site volledig vernieuwd.) Hier is een informatieve pagina gecombineerd met navigatie. Resultaat: een rommelige lay-out, te veel informatie, niet goed scanbaar. Er is veel toegevoegd. Dat maakt de pagina onduidelijk.

Pagina Reisdocumenten, RvIG, 2016

De pagina kan beter. Er kan heel veel weg:

  • submenu bovenaan: overzicht, inhoud, nieuws, documenten, vraag en antwoord
  • slider met foto
  • inleidende alinea ('Nederlandse burgers reizen en identificeren …')
  • nieuws
  • uitgelicht
  • zie ook

Al deze informatie staat ook op andere pagina's of is niet relevant voor de bezoeker. Het is vooral zenderinformatie: informatie die het RvIG graag kwijt wil, maar waar niemand voor komt.

Wat overblijft zijn de 5 links. Maak daar goede microcontent van: aanklikbare titel en een betekenisvolle snippet.

Pagina Reisdocumenten, restyled

8.4 Navigeren via mega-menu

De NS heeft geen losse navigatiepagina's, maar een mega-menu (zie hieronder). Zulke menu's lijken misschien niet handig, maar blijken heel gebruiksvriendelijk.

Goed voorbeeld van een mega-menu (ns.nl)

8.5 Gebruik categorieën die logisch zijn voor de bezoeker

Slechte categorieën zijn bijvoorbeeld:

  • globale, nietszeggende categorieën, zoals Documenten, Video's, Onderwerpen
  • categorieën ingedeeld op doelgroep (een doelgroepindeling is zelden zinvol)
  • categorieën ingedeeld op de organisatiestructuur (dat is zendergericht, niet ontvangergericht)

Goede categorieën zijn bijvoorbeeld:

  • laptops (Coolblue)
  • abonnementen (NS)
  • paspoort, rijbewijs en ID-kaart (gemeente Roosendaal)
  • artikelen, trainingen en e-books (onze eigen site)

8.6 Tips voor de categorie-indeling

  • Kies de onderwerpen waar mensen voor naar jouw site komen.
  • Gebruik betekenisvolle, logische titels, zodat bezoekers weten wat ze daar kunnen vinden.
  • Kies onderwerpen die elkaar uitsluiten. De snippet tekst kan helpen om dit duidelijker te maken.

8.7 Conclusie: kies voor navigeren óf informatie, niet allebei

  • Zet op een navigatiepagina alleen content om te navigeren, verwijder alle informatie die niet helpt bij het navigeren.
  • Maak de content klantgericht:
    • Kies categorieën die aansluiten bij de taak van de bezoeker van je site.
    • Kies onderwerpen die aansluiten bij de taak van de bezoeker.
    • Gebruik termen die aansluiten bij het taalgebruik van de bezoeker.

Wat vind je van dit hoofdstuk?

Naar boven