Gemeenten kiezen Google Analytics, Piwik PRO/Matomo en Siteimprove voor webanalyse
Google Analytics, Piwik PRO/Matomo en Siteimprove zijn nog steeds de populairste pakketten voor webanalyse bij gemeenten. In 2017 trokken wij dezelfde conclusie. Bijna tweederde van de gemeente kiest voor een pakket met een tagmanager. Een tagmanager is tegenwoordig onmisbaar voor een gedetailleerde analyse.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met bureau Swink. De data is afkomstig van Digital Insights Platform.
Noot: Dit artikel is ook gepubliceerd op LinkedIn. Jouw reactie is daar welkom!
Ons onderzoek: analyse trackingcode van 342 gemeenten
Op basis van de trackingcodes in de broncode van websites hebben we bij alle gemeenten in Nederland (342) onderzocht welk webstatistiekpakket gebruikt wordt. We weten niet of de statistieken ook echt gebruikt worden. We hebben alleen gecheckt of de code aanwezig was. De gegevens zijn van oktober 2023.
De gegevens tellen regelmatig op tot boven de 100%. Dat komt omdat veel gemeenten meerdere pakketten gebruiken. Piwik PRO en Matomo zijn 2 aparte pakketten, die hier zijn samengevoegd, omdat ze redelijk vergelijkbaar zijn.
Populairste pakketten: Google Analytics, Piwik PRO/Matomo en Siteimprove
Net als in 2017 domineren 3 pakketten de markt: Google Analytics, Piwik PRO/Matomo en Siteimprove.
Bij 4 gemeenten vonden wij geen trackingcode. Zij gebruiken niets of een ander pakket.
Ten opzichte van 2017 zien we enkele duidelijke verschuivingen:
- Google Analytics daalt met 34%.
- Piwik PRO/Matomo daalt met 25%.
- Siteimprove stijgt met 148%.
- Monsido is een nieuwkomer: 9% van de gemeenten gebruikt het.
Aantal | 2017 | 2023 | Stijging/daling | |
---|---|---|---|---|
Google Analytics | 124 | 55% | 36% | -34% |
Piwik PRO/Matomo | 121 | 47% | 35% | -25% |
Siteimprove | 178 | 21% | 52% | 148% |
Monsido | 30 | 0% | 8,8% | n.v.t. |
Geen pakket gevonden | 4 | 1,0% | 1,2% | 17% |
Totaal | 457 | 124% | 134% | 7,8% |
Bijna eenderde gebruikt 2 of meer pakketten
Veel gemeenten (31%) gebruiken 2 of meer pakketten. Het gebruik van meerdere pakketten tegelijk heeft geen nadelen, maar wel enkele voordelen.
- Elk pakket meet weer net iets anders. Piwik PRO en Matomo filteren bijvoorbeeld iets nauwkeuriger dan Siteimprove en Monsido.
- Het is handig als je overweegt om over te stappen naar een ander pakket. Zo verzamel je data in je nieuwe pakket voordat je overstapt.
Aantal pakketten | Aantal gemeenten | Percentage |
---|---|---|
0 | 4 | 1,2% |
1 | 231 | 68% |
2 | 99 | 29% |
3 | 8 | 2% |
Totaal | 342 | 457 |
Bijna tweederde gebruikt een tagmanager
Alleen Google Analytics, Piwik PRO en Matomo bieden een tagmanager. Bijna tweederde (64%) van de gemeenten gebruikt een van deze pakketten en heeft dus de beschikking over een tagmanager.
Een tagmanager is bijzonder handig. Daarmee kun je zelf als gebruiker eenvoudig heel specifieke statistieken aanmaken. Bijvoorbeeld als je de toptaken op je site goed wilt analyseren of het gebruik van een formulier goed wilt doormeten.
Zonder een tagmanager moet je bij elke specifieke statistiek je webbouwer vragen om dit aan te passen. Tools als Siteimprove en Monsido missen een tagmanager en bieden daarmee minder mogelijkheden.
Verder onderzoek
In gemeenteland wordt veel nagedacht over het gebruik van GA4. Ondanks de aanpassingen door Google zijn er nog steeds twijfels over de privacy. Het zou interessant zijn om verder te onderzoeken in hoeverre gemeenten inderdaad twijfelen, en zo ja, welke stappen zij overwegen.
Ook interessant is om te kijken hoe professioneel gemeenten de statistieken inzetten. Zoals gezegd is een tagmanager nodig om goed te kunnen meten. Een kwalitatief onderzoek naar hoe gemeenten de statistieken precies inzetten is zinvol.